تبلیغات رسانه کسب و کار

سواد تبلیغاتی و سواد رسانه‌ای

سواد تبلیغاتی بخش مهمی از زندگی روزمره در جامعه امروز است. بازاریابی و پیام­‌های تبلیغاتی بیش از پیش زندگی مصرف کنندگان را اشباع کرده است. برای درک و تفسیر این پیام‌ها و بازنمایی­‌های بصری، مصرف­کنندگان به مهارت­‌های سواد تبلیغاتی یعنی توانایی شناخت، ارزیابی و درک تبلیغات و دیگر پیام­‌های تجاری نیاز دارند.

با توجه به اهمیت سواد رسانه‌­ای و آموزش رسانه، تعجب آور است که چرا پژوهش کمی بعد از شروع تبلیغات به سواد تبلیغات توجه کرده است. به طور کلی تبلیغات معمولاً در چارچوب سواد رسانه­‌ای مطرح می­شود. بسیاری از متون سواد تبلیغات را به عنوان بخشی از سواد رسانه­‌ای معرفی می‌­کنند.

جامعه رسانه‌­ای یک تکثر و تنوع پویایی از اشکال ارتباطات به نظر می­رسد و سواد دیگر صرفاً به مهارت­‌های تفسیر ارتباطات نوشتاری اشاره نمی­کند. سواد رسانه‌­ای به توانایی خواندن و تحلیل انتقادی اشکال و معانی مختلف بازنمایی رسانه اشاره می­کند. توسعه سواد رسانه‌ای شخصی با واقع انگاشتن این موضوع شروع می­شود که ما در زندگی روزمره هزاران پیام دریافت می­کنیم که می­تواند بر عقاید، نگرش، ارزش و رفتار ما تاثیر بگذارد. تبلیغات معنای فرهنگی زیادی دارد. از یک سو آن واقعیت پیرامون ما را بازنمایی می‌کند و از سوی دیگر شیوه برداشت مردم از واقعیت را تغییر می‌­دهد.

رشد و توسعه فرهنگ رسانه‌­ای، جامعه­‌ای ایجاد کرده است که مردم نیازمند مهارت­‌های پیشرفته سواد رسانه‌­ای و سواد بصری هستند. مفاهیم سواد رسانه­‌ای و سواد تبلیغاتی از این فرضیه ناشی می­شود؛ برای تفسیر نظام­‌های نمادی در جامعه رسانه‌­ای، مردم باید حداقلی از مهارت­‌های سواد در نظام نمادین داشته باشند. کرس و لیوون بر مبنای مطالعات نشانه شناختی بر ارتباطات بصری پیشنهاد می­کنند که گرچه اشکال مختلف بازنمایی و ارتباطات به هم وابسته هستند، آن‌ها ممکن است شامل اشکال متمایزی از شیوه‌­های تولید معانی باشند.

تبلیغات شکل خاصی از ارتباطات است. تفسیر و فهم تبلیغات مستلزم مهارت­‌های سوادی خاصی است که متفاوت از مهارت‌‌های تولید و خواندن اشکال نمادین ارتباطات است. گرچه در برداشت­‌مان از سواد تبلیغاتی از مفهوم سواد رسانه­‌ای استفاده نمی­‌کنیم، به طور خاص سواد تبلیغاتی یک بخش مهمی از سواد رسانه­‌ای است. با این حال، سواد تبلیغاتی در برابر مفاهیم مختلفی از سواد رسانه‌­ای بررسی می­‌شود و ویژگی­‌های متمایز آن عنوان می­‌شود. مباحث زیر به این ویژگی­‌ها در پرتوی الگوی سواد تبلیغاتی می­‌پردازد.

الگوی سواد تبلیغاتی

یک روش برای شفاف سازی و فهم معنای سواد تبلیغاتی، مدل­‌سازی ابعاد مختلف آن است. در ادامه سواد تبلیغاتی بر حسب توانایی مصرف‌­کننده در فهم تبلیغات و شناخت انواع مختلف پدیده تجاری در رسانه مورد بحث قرار می­‌گیرد. در تعریف معنای سواد تبلیغاتی، آن را نه تنها به عنوان یک پدیده، بلکه به عنوان یک مفهوم در نظر می­‌گیریم. با این حال، لازم است یک تعریفی از مفهوم تبلیغات ارائه کنیم. بدیهی است که بازاندیشی جدّی مستلزم این است که چگونه می­توان مفهوم تبلیغات را روزآمد کرد. خیلی سخت است تا یک مفهوم­سازی بدون ابهامی از تبلیغات ارائه کنیم. به لحاظ واژه شناسی، مشکل است مفاهیمی نظیر تبلیغات، ارتباطات بازاریابی، ارتباطات تبلیغاتی یا ارتباطات مشارکتی را از هم متمایز کنیم. مصرف­‌کنندگان معمولاً همه پیام‌­های تجاری را با«تبلیغات» در نظر می­گیرند، در حالی که اساتید، پژوهشگران و نیز کارشناسان تبلیغات سعی می­کنند تعریفی ارائه کنند که متمایز از دیگر اشکال ارتباطات باشد. ریچارد و کوران (۲۰۰۲) تعاریف تبلیغات را تحلیل کرده‌­اند و در نهایت اصلاح ارتباطات بازاریابی را پیشنهاد کرده‌­اند. آندرو ورنیک جامعه شناس(۱۹۹۱) اصطلاح آگهی را پیشنهاد می‌­کند، بدین معنا که تبلیغات و قواعد اجتماعی آن در اشکال وسیع­تر و عمومی­تر درک می­‌شود.

حال اگر یک تعریف مطلق از تبلیغات به چندین استثناء توصیفی ارائه کنیم، این مفهوم هم کارکرد تفسیری و هم قدرت تحلیلی­‌اش را از دست خواهد داد. پدیده تبلیغات در حال تغییر مداوم است و اینکه آیا این مفهوم باید به صورت مجزا با کاربرد تعاریف صریح مطالعه شود که پدیده را از جهات مختلف به نمایش می­‌گذارد.

الگوی سواد تبلیغاتی گستره‌­ای از راهبردهای تفسیری فراهم می­‌سازد که توجه ما را به ابعاد و جنبه­‌های خاص تبلیغات جلب می­کند. سواد تبلیغاتی به چهار بعد تقسیم می­‌شود:

سواد اطلاعاتی، سواد هنری، سواد بلاغی و سواد تبلیغی.

حالا برآنیم الگوی تبلیغات را به عنوان یک چارچوب عمومی منبع ارائه و به طور همزمان، ابعاد چهارگانه سواد تبلیغاتی را بر حسب صحت توصیف ­کنیم.

سواد اطلاعاتی

همه اطلاعاتی که ما امروزه دریافت می­‌کنیم به صورت واسطه­‌ای است. سواد اطلاعاتی بخشی از فرایند یادگیری اطلاعات است. سواد اطلاعاتی عبارت است از توانایی دستیابی به اطلاعات از طریق رسانه و قضاوت درمورد صحت آن.

یکی از اهداف تبلیغات ارائه اطلاعات به مصرف­‌کننده است؛ در واقع در مراحل ابتدایی تبلیغات، این امر مهمترین هدف تبلیغات به شمار می­آمد. صد سال پیش، تبلیغات اساساً شامل اطلاعات کالا، ارائه کیفیت کالا و قیمت کالا می­‌شد. امروزه، تبلیغات نه به عنوان ارائه اطلاعات بلکه به عنوان جلب توجه و ایجاد تصور مثبت جا افتاده است. با این حال، تبلیغات اینترنتی هنوز اطلاعات جالب و مناسب درباره کیفیت کالا، دسترسی به کالا، تخفیف جاری و غیره را در بر می­‌گیرد.

توسعه فناوری ارتباطات اساساً بر شیوه­‌های توزیع و دستیابی اطلاعات تاثیر می­‌گذارد. برای مثال، امروزه یکی از مهمترین اهداف تبلیغات این است که مصرف­کنندگان را به منظور اطلاعات بیشتر به وب­سایت (پایگاه اطلاعاتی) هدایت کنند. شناخت چگونگی کاربرد رسانه‌­های مختلف و منابع اطلاعاتی یک بخش لاینفک سواد مدرن است. افرادی که با رسانه­‌های سنتی سر و کار داشتند مجبور شده‌­اند تا مهارت­‌های جدید مثل رسانه­‌های جدید و اینترنت را یاد بگیرند.

سواد بصری/ هنری

سواد هنری تبلیغات اشاره به تفسیر و فهم تبلیغات به منبع تفریح و سرگرمی هنری می­کند. یک جنبه از سواد تبلیغاتی توانایی کاربرد رسانه برای نیازهای شخصی است؛ نظیر راحتی یا جستجوی تجربیات جدید. مهارت­‌های نقد هنری که در ادبیات تاکید می­شود به سواد رسانه­‌ای می­پردازد. سواد هنری ارزیابی متنوعی از معانی هنری و هم بیان هنری در تبلیغات را در نظر می­‌گیرد. سواد هنری شامل توانایی ارزش­گذاری هنری و فهم زیبایی در اجرا، طراحی و تولید می‌­شود.

در تبلیغات، سواد هنری را می­توان در سال­‌های ۱۹۶۰ جستجو کرد، آغاز دور‌ه‌­ای که به عنوان انقلاب نوآوری شناخته می‌شود. در فرایند این انقلاب، تبلیغات در شکل­ گیری آگهی‌­های اطلاعاتی شیوه‌­ای برای سرگرمی بامزه و جالب ارائه می‌کرد. نقطه عطف انقلاب نوآوری یک کمپین تبلیغاتی ولکس ­واگن برای اتومبیل جدید و متفاوتش بود. آژانس تبلیغاتی مشهور نیویورکی دایل دان برنباچ شکل جدیدی از کمپین را ابداع کرد، که به عنوان یکی از برجسته­‌ترین نوشته­‌ها در تاریخ تبلیغات شناخته می‌­شود.

با توجه به شعار «کوتاه فکر کن»، کمپین تبلیغاتی بیتل همه رویه­‌ها و سنت­‌های رسمی تبلیغات را به چالش کشید. ظاهراً همه اصول بنیادی این دوره را کنار گذاشته است: نظیر محصول در تبلیغات نشان داده نمی­‌شد، فهم نام محصول مشکل بود، شعار به صورت منفی تدوین شده بود و متن عاری از اطلاعات مفید بود. این اصول در تبلیغات سابق رعایت می­‌شد.

گسترش فرهنگ مصرف­ کننده به شرایطی منجر شده است که پیام­‌های تبلیغاتی اکنون به یک بخش طبیعی از زندگی روزمره مصرف­ کننده معاصر تبدیل شده. به طوری که نگرش­‌ها نسبت به تبلیغات در حال تغییر است و مصرف­‌کنندگان به طور دائم از تبلیغات استفاده می­‌کنند. موضوعات بلاغی و تبلیغی تبلیغات از سوی دریافت­‌کنندگان تضمین شده است و در عوض تمرکز تفسیر بر بعد هنری است.

سواد بلاغی

تبلیغات به عنوان شکلی از ارتباطات اقناعی سال ۱۹۵۰ آماج انتقاد اجتماعی شدیدی قرار گرفت زمانی که آمریکن جیمز ویکاری اعلان کرد که شرکتش روشی برای درج «اخبار فوری» در فیلم‌­های سینمایی یافته است. پیام­‌های اخبار باید خیلی سریع باشند که نتوان آنها را آگاهانه مشاهده کرد. با این حال، ویکاری ادعا می­‌کند که آنها به طور ناخودآگاه بر روی افراد تاثیر می­‌گذارد. وی ادعا می‌­کند که نمایش پیام‌­های تجاری نظیر (گرسنه­‌ای؟ ذرت مکزیکی بخور( و )تشنه ای، کوکاکولا بنوش)، فروش ذرت مکزیکی را تا بیش از ۵۰ درصد و فروش نوشیدنی­‌ها را حداقل تا یک پنجم افزایش داده بود.

کتاب جنجالی وانس پوکارد (۱۹۷۷/۱۹۵۷) با عنوان «اقناع­گران پنهان» در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. بر طبق نظر پوکارد، آژانس ‌های تبلیغاتی برای خلق تبلیغات اغواگرانه­‌تر و موثرتر از روش‌­های روانکاوانه استفاده می­‌کنند. وی بر این باور است که پیام ‌های نهفته در تبلیغات به منظور ترغیب مردم برای خرید محصول است. نظریه پوکارد یک شرحی بر نظریه اولیه ویکاری بود: وی عنوان می­‌کند که کنش­‌های مصرف­کنندگان واکنش­‌های شرطی­ شده است تا نتیجه یک ملاحضات عقلانی.

نظرات ویکاری موجب ادعاهای مختلف بر علیه تبلیغات شد. کتاب پرفروش پوکارد، کتاب کلاسیکی که منجر به مباحث جنجالی شد و دریچه­ انتقاد به جامعه مصرفی را گشود. گرچه پنج دهه از این اتفاق می­‌گذرد و این ادعاها هرگز تصدیق نشده­‌اند ولی این مباحث در شیوه‌­های اقناع در تبلیغات تشدید یافته است.

تبلیغات و دیگر اشکال سنتی ارتباطات بازاریابی همیشه با اقناع پیوند داشته است، با این حال بُعد بلاغی ارتباطات بیش از پیش در ارتباطات عمومی قابل مشاهده است. این امر بدین دلیل است که وزارت­‌ها و دیگر سازمان­‌های عمومی باید در فرایند ارتباطات بازاریابی خود خیلی زیاد به گروه­‌های هدف تمرکز کنند.

سواد بلاغی عبارت است از، آگاهی از فرد هدف در تبلیغات خاص، توانایی ارزیابی انتقادی صداها و نمود­های بصری گروه­‌های هدف. مفاهیم بلاغی ارتباطات ریشه در واقعیت دارد بنابرین دیدگاه­‌های مختلف باید به انواع مختلف ارتباطات بپردازند. اصول بلاغی که کمپین­‌ها استفاده می­‌کنند همیشه در حال تغییر هستند، و از آنجا که مصرف­کنندگان با سواد هستند، رقابت برای جلب توجه آنها شدیدتر است، بنابراین مهارت­‌های سواد پیشرفته درباره مصرف­‌کننده ضروری است.

سواد تبلیغاتی

امروزه در رسانه، مصرف­‌کننده هدف تبلیغات هرچیزی قرار گرفته است. حتی اگر شهرتی کسب­‌شده اهداف تعریف نشده باشد، اهداف تبلیغات باید شرکت یا مسائل را به صورت مثبت نشان دهد. سواد تبلیغی یک بعد از سواد تبلیغاتی است که به مصرف­کنندگان کمک می­‌کند تا اشکال تجاری، کارکردها و عینیت رسانه را ارزیابی و بررسی کند. ادبیات و نوشته­‌ها در زمینه سواد رسانه­ای مباحث مهم مرتبط با سواد تبلیغی را افزایش می­‌دهد. چندین تعریف پیشنهاد می­‌کنند که هدف سواد رسانه‌­ای ارائه ابزار برای کنترل تفاسیر پیام­‌های رسانه­‌ای است. بنابراین سواد تبلیغاتی شامل مهارت مشاهده و شناخت نیز می­‌شود. سواد تبلیغاتی مستلزم این است که مصرف­‌کننده از اشکال مختلف تبلیغات و ارتباطات تجاری شناخت داشته باشد. تشخیص و شناخت اشکال ارتباطات بازاریابی در محتوای رسانه­ مشکل است؛ نظیر اشکال متنوع اسپانسر, سرمایه­‌گذاری تولید، محتوای رسانه­‌ای تجاری­‌شده، روابط عمومی خلاق و نیز اشکال بازاریابی چریکی.

سواد تبلیغی مهمترین مهارت است، زیرا محصولات و علایم تجاری (برندها) در همه رسانه‌های اینترنتی در فیلم­‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، اخبار، مجلات و کتاب­‌ها تعبیه شده است. مسیری مهم که بازاریابی برای گروه‌­های مختلف سنی ظاهر شده است. «سواد تبلیغی» عبارت است از توانایی فهم منابع اقتصاد رسانه، همگرایی رسانه‌­­ای و تعامل مالکین رسانه و همچنین فهم انواع مختلف همکاری و مشارکت تجاری در صنعت رسانه بخش لاینفک سواد تبلیغاتی است.

نتیجه­‌گیری

سواد تبلیغاتی را می­‌توان از سه نقطه نظر بررسی کرد. از نقطه نظر آموزش و پژوهش رسانه، سواد تبلیغاتی یک مفهوم و مدل تحلیلی است که برای بررسی اشکال مختلف تبلیغات کاربرد دارد. از نقطه نظر مصرف­ کننده، سواد تبلیغاتی بخشی از توانایی عملی و شخصی افراد برای فهم پیام­‌های تجاری و پدیده رسانه­‌ای است. در نهایت، از دیدگاه ارتباط­گر، سواد تبلیغاتی یک نگاه جدیدی است که دستورالعملی برای طراحی تبلیغات فراهم می­‌سازد.

مدل سواد تبلیغاتی در این مقاله به طراحان و برنامه ریزان تبلیغات و ارتباطات بصری کمک می­کند تا مصرف­‌کنندگان را به مثابه گیرندگان ارتباطات درک کنند. این مفهوم به آنها اجازه می­دهد تا ابعاد «سواد تبلیغی» شناسایی و تحلیل کنند. تحلیل مهارت­‌های سواد مصرف­‌کننده راهنمایی بر انتخاب است که با مجراهای ارتباطی در ارتباط است. این مدل طراحی پیام­‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی را تسهیل، با این حال کمکی برای فهم ارتباطاتی است که برای مصرف­ کننده سواد رسانه‌­ای مزاحمت ایجاد می­کند.

علاوه بر این، مدل سواد تبلیغاتی شیوه­ای از پیش­بینی واکنش­‌های سهامدار و تحلیل تاثیرات اجتماعی ارتباطات فراهم می­سازد. مصرف­کنندگان آگاه و سهامداران منتقد به شفافیت، اعتبار و مسئولیت اجتماعی از شرکت­ها و ارتباطشان نیاز دارند. مسئولیت اجتماعی شامل تبلیغات، آژانس­‌های تبلیغاتی و طراحان تبلیغات می‌­شود، زیرا تبلیغات نگرش­‌ها و ارزش­‌های فرهنگی افراد را شکل می­دهد.

یک شرکت با مسئولیت تشخیص می­‌دهد که نیازهای گروه‌­های سهامدار یک بعد مهمی از فضای عملیاتی است. برای مثال، محدودیت­های آگهی برای کودکان موضوعی است که بر روی آن تنش وجود دارد به طوری این موضوع بر تبلیغات بیرونی درباره زندگی روزمره مردم تاثیر می­گذارد. همچنین بحث­ها و مجادلاتی در زمینه تاثیر تبلیغات بر شکل­گیری هویت، تصویر جسمی، جنسیت و چاقی نوجوانان وجود دارد.

پیش­بینی تغییرات در ارزش­ها و نیاز­های سهامدار و مصرف­ کننده بخش مهمی از مدیریت راهبردی برند و مدیریت عمومی ریسک است. در بیشتر شرکت­ها یک شناخت در حال رشد وجود دارد که مدیریت موفق گروه­‌ها یک امتیاز رقابتی فراهم می­‌سازد.

تعریف کلی تبلیغات

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید