تبلیغات تعاریف رسانه

الگوی تبلیغاتی AIDA

یکی از الگوهای تبلیغاتی موثر AIDA نام داره که به سبک های مختلفی می‌توان آن را پیاده سازی کرد.

AIDA مخفف شده از چندین کلمه است :

  • توجه Attention

  • علاقه Interest

  • خواست Desire

  • عمل   Action

این ساختار به صورت مرحله ای پیاده سازی می شود

مرحله اول: طرح مساله و به چالش کشیدن مخاطب

مرحله دوم: معرفی منجی داستان

مرحله سوم: معرفی و نمایش کاربردهای محصول

مرحله چهارم: بیان ویژگی های مهم و غیر مهم محصول برای مخاطب

مرحله پنجم: معرفی “گل درشت” منافع محصول برای مخاطب

مرحله ششم: فراموش کار فرض کردن مخاطب

مرحله هفتم: درخواست اقدام از مخاطب

مرحله هشتم: شعار شرکت

حالا می خواهم در مورد هر بخش به مواردی اشاره کنم.

مرحله اول: طرح مساله و به چالش کشیدن مخاطب: در اغلب موارد آگهی با طرح مساله یا با یک سوال اون هم با “آیا” شروع می شود.

آیا از پاک کردن سبزی خسته شده اید؟

آیا شستن شیشه ها برای شما هم زجرآور است؟

آیا شما از هم کباب درست کردن روی گاز خسته شده اید؟

مرحله دوم: معرفی منجی داستان: در این مرحله ناجی داستان وارد تصویر می شود و معروف ترین جمله ای که در این بخش آگهی می شنویم این است: “ما به شما فلان محصول را معرفی می کنیم” در این مرحله نام محصول به همراه شرکت تولیدکننده آن به طور شفاف به اطلاع بیننده می رسد.

مرحله سوم: معرفی و نمایش کاربردهای محصول: بعد از معرفی نام محصول و نمایش زیبای آن نوبت آن است تا کاربردهای محصول را با جزییات فراوان و با حوصله برای مخاطب بگوید و به طور خیلی هم تابلو نمایش دهید. یادتان باشد در سبک حلزونیسم برای مخاطب نباید هوش زیادی قائل باشید. مثلا وقتی می خواهید بگوید با استفاده از “جاروی فلان” به راحتی گوشه میزها را پاک می کنید حتما باید زن را لبخند به لب و در کمال آرامش در حال پاک کردن نشان دهید. یا مثلا وقتی می گوید دستگاه “پلین” به راحتی میوه را خرد می کند باید زن را خندان و با کمتری فشار بر روی دستگاه خرد کن پلین نشان دهید. (دقیقا برعکس مرحله اول که طرح مساله می کردید)

مرحله چهارم: بیان ویژگی های مهم و غیر مهم محصول برای مخاطب: یادتان باشد که بدیهی‌ترین ویژگی‌ها را هم باید فریاد بزنید مثلا بگویید این دستگاه “ست آپ باکس” دکمه خاموش و روشن دارد حتی برای رفاه شما این دکمه را جلوی دستگاه گذاشتیم تا راحت خاموش روشن کنید. یا بگویید این دستگاه مجهز به سیستم هدفون است و می توانید هدفون به آن بزنید و یا بگویید فیش سه رنگ هم پشتش می خورد. راستی تایمر هم دارد که زمان را به شما نشان می دهد.

مرحله پنجم: معرفی “گل درشت” منافع محصول برای مخاطب: شما نباید خسته شوید. فکر نکنید مخاطب هم خسته می شود. حالا باید نتیجه استفاده از محصول را به مخاطب نشان دهید. اعتماد به نفس داشته باشید و با محصول طوری برخورد کنید که تحولی بزرگ را در زندگی باعث می شود و باعث افزایش کیفیت زندگی و رفع تمام مشکلات بشر می شود. مهم نیست شما مثلا تولیدکننده جارو هستید مهم آن است که استفاده از جارو باعث تمیزی خونه در نتیجه رضایت شوهر از زن و در نتیجه زندگی همراه با لطف و مهربانی می شود.

مرحله ششم: فراموش کار فرض کردن مخاطب “صبرکنید”: دقیقا درست خواندید ” صبر کنید” احتمالا فکر کردید الان وقت ان است که چند تا شماره تلفن اعلام کنید و نتیجه گیری نهایی کنید. اما نه، الان دقیقا باید عبارت ” صبر کنید” را به کار ببرید و برخی دیگر از مصادیق کاربرد محصول را که در ابتدا گفتید این بار به شکلی دیگر بگویید. مثلا اگر در ابتدای آگهی گفتید که خرد کن پلین برای خرد کردن سیب زمینی ، توت فرنگی و خیار خوبه این بار بگویید “صبر کنید آیا شما در خرد کردن گلابی هم مشکل دارید و شوهر شما از این قضیه ناراضی است شما با پلین این مشکل را برطرف خواهید کرد.”

مرحله هفتم: درخواست اقدام از مخاطب: حالا همان شماره تلفن ها را که در کل اگهی پایین صفحه نوشته بودید را به صورت “گل درشت” بخوانید و نشان دهید. راستی خرید پیامکی فراموش نشود. شما به مخاطب بگویید پیامک بزند و همان روز توسط پیک محصول را دریافت کند. این صحنه را هم “گل درشت” نشان دهید که “در” خانه باز می شود مشتری محصول را از پیک می گیرد و بدون انکه پولی بدهد پیک از او خداحافظی می کند. راستی در صحنه بعد بچه ها باید از باز کردن محصول ابراز رضایت کنند و گل از گلشان بشکافد.

مرحله هشتم: شعار شرکت: الان هم شعار سازمان را بگویید و آگهی را تمام کنید. همین تیزر را دایم تکرار کنید برای دو تا سه ماه روزی چند بار. نگران حوصله مخاطب هم نباشید.

در کل یادتان باشد هر آنچه که در این سبک و در این مراحل می گویید را باید دقیق نمایش هم بدهید. در واقع در این سبک صدا و تصویر هر دو همزمان به مغز مخاطب حمله می کنند. در واقع اگهی شما کات های تصویری زیادی خواهد داشت و ریتم تند از ویژگی های آن خواهد بود

سخن آخر

در این سبک یادتان نرود که از چند خانم و آقا استفاده کنید که در حال ابراز خوشحالی از استفاده محصول هستند این به شما کمک به سزایی می کند

دسته بندی مخاطبان

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید