بازاریابی تعاریف کسب و کار

بازاریابی چندگانه – امنی چنل مارکتینگ (Omnichannel)

آیا میدانستید که ۸۶٪ از خریداران هنگام خرید به طور مرتب از طریق دو یا چندین کانال فروشندگان را شناسایی می کنند؟ بعضی اوقات حتی اگر در صف فروشگاه هم به طور فیزیکی ایستاده باشند از طریق  تلفن های هوشمند خرید خود را انجام می دهند!  به همین دلیل ۸۷٪ از بازاریابان استراتژی بازاریابی چندگانه یا بازاریابی چند کاناله (Omnichannel) را برای تجارت خود مهم می دانند.

 آنها درک می کنند که اگر می خواهند لیدر بیزینس خود باشند، باید تجربه ی خریدی امن را به مشتریان ارائه دهند. به عنوان یک بازاریاب ، وقت آن است که اهمیت بازاریابی چند منظوره را در کسب و کار خود درک کرده و از آن استفاده کنید تا تجربه ای منحصر به فرد برای مشتریان خود ایجاد کنید و سوددهی سرمایه خود را به حداکثر برسانید.  ما یک راهنمای جامع همراه با نکات و استراتژی های بازاریابی Omnichannel را برای کمک به شما تهیه کرده ایم.

در ادامه پاسخ سوال “بازاریابی Omnichannel چیست؟” و “چرا به امنی چنل نیاز دارید؟” را توضیح داده ایم.

آشنایی با بازاریابی چندگانه

هاروارد بیزینس ریویو به همراه یک شرکت بزرگ بازاریابی ایالات متحده یک مطالعه ۱۴ ماهه را برای درک رفتار خرید مشتریان انجام دادند. آنها با ۴۶۰۰۰ خریدار مصاحبه کردند و موارد زیر را یافتند:

  • ۷٪ از مشتریان فقط خریداران آنلاین بودند
  • ۲۰٪ آنها فقط خریداران فروشگاه بودند
  • ۷۳٪ از آنها در طول خرید خود از چندین کانال استفاده کرده اند

این مطالعه همچنین نشان داد که هرچه مشتریان در هنگام خرید کانال های ارتباطی بیشتری از فروشگاه دریافت کند اعتماد بیشتری کرده و خرید بیشتری انجام می دهند به عنوان مثال مشتریانی که در معرض بیش از ۴ کانال ارتباطی بودند ۹٪ بیشتر از مشتریانی که از یک کانال واحد برخوردار بودند از فروشگاه خرید کرده اند.

به همین دلیل بازاریابان باید در مورد خرید مشتری های خود تجدید نظر کرده و روش های جدیدی برای جذب، تعامل و حفظ مشتری پیدا کنند.

با ظهور روش های بازاریابی جدید، زمان آن رسیده است که بازاریابان تمرکز خود را از سیستم سنتی به استراتژی های امنی چنل تغییر دهند. بنابراین اینجاست که صحبت از استفاده از چندین کانال به میان می آید و بازاریابی چندگانه اهمیت پیدا می کند.

بازاریابی چندگانه چیست ؟

بازاریابی Omnichannel به ایجاد کانال تجاری در پلتفرم های آنلاین مانند وب سایت، اپلیکیشن، رسانه های اجتماعی، ایمیل، پیام کوتاه و روش های آفلاین مانند فروشگاه ها، مرکز تماس و … اشاره دارد و در عین حال تجربه مثبت، مورد اعتماد و یکپارچه ایی را در طول سفر خرید به مشتری تضمین می کند.

اهمیت بازاریابی Omnichannel

Omnichannel یا بازاریابی چندگانه یک عامل ضروری در تجارت می باشد زیرا به شما کمک می کند در هر مرحله از چرخه خرید برای مشتری تجربه مثبتی ایجاد کنید، ریزش مشتریان خود را کاهش داده و باعث ایجاد شهرت برای برند خود شوید. برای مثال :

تصور کنید، شما بعد از یک روز طولانی کاری به شدت خسته اید و می خواهید قبل از رفتن به خانه یک فنجان قهوه بخورید. شما می دانید کافی شاپ مورد علاقه تان در عصر، شلوغ خواهد شد و دیگر انرژی برای ایستادن در صف ندارید. بهتر نیست که در همچین شرایطی، کافی شاپ یک اپلیکیشن برای سفارش قهوه داشته باشد؟  بنابراین شما می توانید وارد فروشگاه شوید، سفارش خود را دریافت کرده و خارج شوید.

اومنی چنل دقیقاً همان کاری است که استارباکس انجام داد. سفارش و پرداخت را برای مشتری آسان تر کرد و کاری کرد که اکنون ۲۹ ٪ از پرداخت مشتریان به بخش انلاین اختصاص داده شده است.  

مراحل ایجاد بازاریابی امنی چنل

برای ایجاد یک تجربه عالی از امنی چنل با مخاطب، باید درک عمیقی از مشتری خود داشته باشید به عنوان مثال استارباکس نقطه ضعف مشتری، یعنی عدم تمایل وی به ایستادن در صف را درک کرد و از آن برای ایجاد یک روش در بازاریابی چندگانه استفاده کرد.

درک عمیق مشتری شما به معنای دانستن روش هاییست که مشتریان شما به طور مکرر برای خرید استفاده می کنند مانند رفتار خرید آنها، چالش هایی که هنگام خرید با آنها روبرو هستند، نحوه ارتباط آنها با برند درهر نقطه از سفرخرید و دستگاه هایی که برای خرید استفاده می کنند. این اطلاعات به شما کمک می کنند تا نقاط ضعف مناسب را شناسایی کرده و برای رفع آنها از طریق اومنی چنل اقدام کنید تا خریدی یکپارچه و ایمن برای مشتریان خود ایجاد کنید. همچنین به شما کمک می کند مشکلات مشترکی که مشتریان با آن ها روبرو هستند را شناسایی کرده و یک راه حل مناسب برای آنها ایجاد کنید.

اما چگونه می توان یک استراتژی عالی برای Omnichannel مارکتینگ در وجه های مختلف تولید کرد؟

بیایید ببینیم که چگونه دیزنی یک استراتژی امنی چنل مارکتینگ برای بهبود تجربه مردم از شرکت در پارک های خود ایجاد کرده است. دیزنی از طریق وب سایت، برنامه های تلفن همراه و Magicbands و کارت های خود، امکان رزرو محل اقامت، رزرو بلیط و غیره را برای بازدیدکنندگان بدون نیاز به صف طولانی فراهم کرده است.

برای ایجاد این موارد همه کانال های بازاریابی شما باید یک استراتژی کامل و واحد داشته باشند.

مراحل پیاده سازی بازاریابی چندگانه

  • سفر خرید مشتریان خود را برنامه ریزی کنید
  •  کانالهای ارتباطی و رفتارمشتریان را در همه پلتفرم ها بفهمید و یک برنامه دقیق درباره چگونگی برقراری ارتباط با مشتری در تمامی نقاط سفر خرید خود بنویسید.
  • از اطلاعات مشتریان خود به عنوان زیربنا برای تدوین استراتژی استفاده کنید.
  •  با کمک داده های CRM ، بفهمید  که مشتری شما چگونه رفتار می کند و بر این اساس راه حلی برای رفع چالش های آنان ایجاد کنید. حتی می توانید با استفاده از این اطلاعات ، ریزش مشتریان خود را کاهش دهید.
  • کاربران را تقسیم بندی کرده و سفر شناخت تا خرید توسط مشتری را شخصی سازی کنید.
  • هنگامی که داده ها را تجزیه و تحلیل کردید، می توانید بر اساس الگوهای رفتاری متداول ، کاربران را به دسته های مختلف تقسیم بندی کنید این امر به شما کمک می کند تا سفری شخصی برای هر کدام از مشتری های خود ایجاد کنید.
  • برنامه ریزی دقیق و صحیحی داشته باشید.
  •  مهمترین قسمت استراتژی بازاریابی چندگانه ، برنامه ریزی است. ارسال پیام اشتباه به مخاطب ،ارسال در زمان نامناسب، کاربران شما را از تعامل با شما منصرف می کند. اطمینان حاصل کنید که متن پیام شما به کاربر مرتبط است و آن را در زمان آنلاین بودن برای کاربرارسال کنید.
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مناسب را انتخاب کنید از ابزارهای بازاریابی مناسب برای اجرای استراتژی خود از زمان ایده پردازی تا زمان استفاده بهره ببرید. به یاد داشته باشید که باید قبل ازانتخاب آنالیز، دقیق و کاملی انجام دهید.
  • سازمان خود را مشتری مدار کنید، این یک مرحله مهم است. زیرا تا زمانی که کارمندان شما آموزش نبینند تا رفتاری ثابت را به مشتریان ارائه دهند ، هیچ استراتژی یا ابزار بازاریابی کمکی نمی کند.

اکنون شما می دانید که بازاریابی همه جانبه چیست و چگونه می توانید یک استراتژی کامل برای استفاده ازآن ایجاد کنید.

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید