کسب و کار

فرشتگان کسب و کار

فرشتگان کسب و کار Angel Investors که نخستین بار به سرمایه گذاران در شوهای برادوی اطلاق میشد ، تاجرین و کارآفرینان ثروتمندی هستند که بخشی از ثروت خود را بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری میکنند . سرمایه گذاران فرشته بر خلاف اعتقاد کلاسیک ، ممکن است میلیونر های سرشناس نباشند بلکه، افرادی حرفه ای در حوزه های پزشکی ، وکالت ، مدیر عاملی ، تولید و حتی مصرف در این گروه قرار گیرند .

اگرچه سرمایه گذاری در این مراحل با ریسک بالایی برخوردار است اما فرشته کسب و کار با تجربه تجاری بالای خود این ریسک ها را بررسی و انتخاب میکند و با تیم نوپا از نزدیک کار میکند تا این مشکلات را برطرف نماید ، از این رو به این سرمایه ها که فراتر از پول نقد است پول هوشمند هم میگویند.

سرمایه گذاران فرشته در مراحل اولیه شکل گیری یک استارتاپ سرمایه گذاری میکنند و بدون اینکه در مدیریت آن دخالت کنند در مالکیت آن سهیم میشوند ، این نوع از سرمایه گذاری به استارتاپ ها شتاب میدهد و رشد آنها را تسریع میبخشد. مثالهای موفقی چون Whats app و Facebookدر روزهای ابتدایی رشد از حمایت سرمایه گذاران فرشته برخوردار شدند به امید اینکه پس از بزرگ شدن منافع وسیعی را به سرمایه گذاران بازگردانند.

در ادامه با نکته ها ، سوالات فراگیر و مواردی آشنا میشویم که هر فرد دغدغه مند در این زمینه بهتر است بداند.

فاکتورهای مهم برای سرمایه گذاران فرشته چیست ؟

  • کیفیت ، شور و اشتیاق ، تعهد و یکپارچگی بنیانگذاران ( استارتاپ )
  • فرصت و فضای بازار و پتانسیل رشد و بزرگ شدن شرکت
  • تصور واضح از مدل تجاری و هر نوع رویکردی که در راستای به نتیجه رساندن این مدل میشود.
  • قابلیت ایجاد یک راند جدید افزایش سرمایه در صورت حصول نتیجه

سرمایه گذاران فرشته چه چیزی را دوست دارند در ابتدای کار از کارآفرینان ببینند ؟

  • خلاصه ای از مدل تجاری یا elevator pitch
  • elevator pitch یا elevator speech یا elevator statement یک خلاصه کوتاه و سریع درباره یک حرفه ، محصول ، سرویس ، سازمان یا یک رویداد است . نام elevator pitch از آنجا نشات میگیرد که مثلا بتوان یک ایده را در محدوده ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه در یک آسانسور برای یک شخص سرمایه گذار یا غیره توضیح داد.
  • یک خلاصه اجرایی که pitch deck نامیده میشود .
  • یک مدل اولیه یا prototype از محصول یا سرویس
  • مشتریان اولیه یا نخستین استفاده کنندگان از محصول یا سرویس.

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید