بازاریابی برند سازی کسب و کار

راه اندازی شتابدهنده کاما

شروع کار

زمانی که قصد راه اندازی شتابدهنده کاما در کرج را داشتم دوستان بسیار زیادی در اکو سیستم مخالفت کردند و دلیلهای بسیار متفاوتی داشتند ، اصلی ترین دلیلی که با اون مواجه شدم این بود که شتابدهنده بسیار قدیمی شده و باعث محدود شدن ایده و تیم میشه و زمانی که برای پیش شتابدهی و شتابدهی تیم و ایده صرف میشه خیلی کوتاهه و مخصوصا با عدم حمایت صحیح دولت اون کسب و کار خیلی زود شکست میخوره و بچه های خلاق تیم یا کشور رو ترک میکنند یا استخدام شرکتهای دیگه میشوند .

پیشنهاد تمامی دوستان راه اندازی یک انکوباتور برای حمایت طولانی مدت و کامل از ایده و تیم و در نهایت پس از رشد کامل و کسب آمادگی های لازم ، به اختصار یادگرفتن شرکت داری ، وارد عرصه بازار و کسب و کار جدی بشوند ، ایده جذاب بود اما به نظر من یک ایراد بزرگ داشت.

زمانی که یک ایده ۳ تا ۵ سال فقط روی تیم و آماده سازی تیم اولیه سپری کنه از بازار کاملا عقب میمونه ، به نظر من بهتره به تیم شرکت داری رو در کنار بازاریابی یاد بدیم تا وقتی محصول اولیه آماده شد هم بتونن از داخل خودشون رو حفظ کنند و هم بتونن بازار کسب کنند و بتونن محصولشون رو به مصرف کننده نهایی ارائه کرده و بازخوردهای لازم رو کسب کنند.

این بازی رفت و برگشت رو در دوره پیش شتابدهی و شتابدهی یاد میگیرند و وقتی به روز ارائه به سرمایه گذار میرسند میدونن محصولشون کجای بازار رو هدف قرار داده و قراره به کجا برسه و در نهایت احتمال موفقیت بالاست ، خیلی محکم گفتم احتمال موفقیت بالاست چون یک دلیل دارم و اون اینه وقتی یک تیم با اصول بازاریابی آشنا باشه و بارها و بارها تمرین کرده باشه در مواجهه با بازار احتمال شکست پایینی داره چون قبلا بارها تمرین کرده .

شروع راه اندازی کاما از اینجا بود

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید