بازاریابی برند سازی تعاریف کسب و کار

از طریق برندینگ شخصی، خود را در برابر خطر انقراض بیمه کنید

رهبران برخی از بهترین کسب و کارهای دنیا از دل کسب و کارهای شکست خورده متولد شده اند. با دانستن اینکه همیشه امکان شکست خوردن و نابود شدن کسب و کاری که اکنون در اختیار دارید یا برای آن کار می کنید نیز در آینده وجود دارد، شما نیاز به برندینگ شخصی یک استراتژی دارید تا از طریق آن بتوانید موفقیت خود را بدون توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی کسب و کارتان تضمین کنید. اجازه دهید تا با هم قدری در رابطه با برندینگ شخصی شما صحبت کنیم.

هر کارآفرینی برند شخصی خودش است. اگر به این موضوع در مورد خودتان اعتقاد ندارید، پس دچار مشکلات بزرگی هستید. اگر شما مالکیت یک فرانشیز را برعهده دارید یا برای آن کار می کنید و قدرت شما در برابر مشتریان و کارکنان و . . . به ارزشی بستگی دارد که به آنها ارائه می کنید، هنگامی که یک فرانشیز دیگر با ارائه دو برابر ارزش ارائه شده توسط شما به مستریان و کارکنان شروع به فعالیت کند، تکلیف شما چه می شود؟ اگر باور دارید که شما یک برند نیستید، آیا این به آن معناست که در صورت شکست کسب و کاری که برای آن کار می کنید، شما هم شکست خورده و نابود می شوید؟

تنها راهی که برای بیمه کردن خودتان در برابر خطر انقراض در اختیار دارید، ساختن برند شخصی می باشد. این روشی است که بر آن اساس شما می توانید در ارتباط با کسب و کار خود یا بطور مستقل اقدام به ساختن برند شخصی خودتان بکنید:

ارزش شخصی خودتان را جهت پیشنهاد شدن پیدا کنید.

شما ارزش ویژه ای دارید که در هر مذاکره آن را به اعضا یا گروه مقابل ارائه می کنید. شاید شما سابقه فعالیت در یک صنعت بخصوص را برای ۵۰ سال به همراه داشته باشید، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا باشید یا تجربه ای را پشت سر گذاشته باشید که باعث می شود در کار از هر کس دیگری بهتر عمل کنید. هر ارزشی که دارید، این ارزش باید به کارکنان شرکت شما و یا شرکتی که برای آن کار می کنید انتقال پیدا کرده و برای آنها بخوبی توضیح داده شود.

شما باید در هر جلسه و صحبتی که دارید این موضوع را به مخاطبان خود گوشزد کنید. اجازه دهید مراجعه کنندگان به شما از این ارزش ویژه که به آنها ارائه می کنید تا آنها از طریق آن  به اهداف خود برسند، بخوبی اطلاع داشته باشند. اگر مدیر عامل یا مدیر مالک شرکت خود هستید، وبلاگی را تهیه کنید و در آن اقدام به نگارش مطلب برای کارکنان، سهامداران و مشتریان خود بکنید. هر قدر بیشتر در این رابطه برای آنها صحبت کنید، بیشتر باعث می شوید تا به عنوان مهره اصلی شرکت خود شناخته شوید.

زمانی که به برندی در دل برند اصلی شرکت تبدیل شدید، طول عمر خود را برای خودتان بیمه کرده اید که البته جدای از برند سازمانی شرکت قرار می گیرد. به عنوان مثال مایکروسافت برای خود برندی بی همتا است، همچنان که بیل گیتس نیز برای خود برندی جدا از مایکروسافت می باشد.

لوگو برند خود را داشته باشید.

شما یک برند هستید و لوگو این برند هم تصویر شماست. عکس شما باید بر روی هر چیزی قرار داشته باشد و شما باید با یک عکاس حرفه ای کار کنید تا او بتواند در هر لحظه ای بهترین عکس ها را از شما تهیه کند. اجازه دهید تا شخصیت کسب و کار شما از دل آن عکس بدرخشد. مردم با یک انسان بهتر از یک طرح یا موجود بی جان ارتباط برقرار می کنند. استفاده کردن از لوگو شرکتتان برای این منظور مشکلی ایجاد نمی کند، اما حتما سعی کنید تصویر خودتان را هم بگونه ای در آن بگنجانید. زمانی که مشتری، کارمند یا سهام دار شما به شخص شما می اندیشد، به نظر بهتر نیست که شما را در ذهن خود بجای یک تصویر انمیشنی بی جان، بصورت یک انسان و همنوع به تصویر بکشد؟

بین این دو برند تفاوت قائل شوید.

ساختن یک برند مناسب برای شرکت کار بسیار سختی است. بهترین راه برای تمایز قائل شدن بین برند شخصی و برند شرکت شما توضیح دادن تفاوت های موجود بین آن دو در صورت لزوم و در زمان مناسب می باشد.

ساختن یک کسب و کار همانند بوجود آوردن یک موجود زنده و در حال تنفس است که زمانی موفق خواهد شد بطور مستقل از شما به زندگی خودش ادامه دهد – – حداقل می توان گفت این هدف بسیاری از کارآفرینان می باشد. خطر ذاتی موجود در بوجود آوردن این موجود اینست که بسیاری از این موجودات با منقرض شدن به وجود خودشان پایان می دهند. این به این معنا نیست که شما هم باید با آنها نابود شوید. مطمئنا والت دیسنی و استیو جابز هرگز در رابطه با قابلیت استخدام شدن خود و یا توانایی ساختن یک برند و کسب و کار جدید و بهتر نگرانی به خود راه ندادند. آنها به خود نگرانی راه ندادند، چرا که به مانند یک انسان مستقل برندهای پرقدرتی بودند.

برند شخصی خود را همزمان با برند کسب و کار خود ساخته و توسعه دهید و اینگونه هرگز مشکلی برای جدا کردن خود از برند کسب و کار تحت مدیریت خود نخواهید داشت. بگونه ای رفتار کنید که بتوانید بطور مستقل از برند کسب و کار خود همیشه قدرت و توانایی سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار جدید را داشته باشید

هوش بازاریابی

راه اندازی یک شتابدهنده به نام کاما

دموکراسی برند

درباره نویسنده

ابراهیم وارسته

ابراهیم وارسته هستم ، مشاور و توسعه دهنده کسب و کار ، علاقمند به تمامی موارد مربوط به حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ ها

یک نظر بنویسید